اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۳ - ۱۶:۵۴اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - در روزگار ما آلودگی هوای شهرها از معظلات بزرگی است که - هر چند با شدت و ضعف قابل ملاحظه - تقریبا در همه کشورها گریبانگیر مردم و حکومتها گردیده است. شهر نشینی به معنای زندگی حجم بزرگی از جمعیت بشری در فضا و مساحتی محدود به نام شهر، افزایش تراکم و تردد شهروندان و حمل بار و کالا را به دنبال داشته است و امروزه در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ دنیا وسایل نقلیه عموما موتوری این وظیفه را به عهده دارند که نتیجه استفاده از آنها، سوزاندن سوختهای فسیلی و آلوده شدن هوا بوده است.

با شدت یافتن آلودگی هوا در شهرها، مدیران شهری و دانشمندان در صدد برآمدند تا با ارائه راهکارهایی این مشکل و خطر زیست محیطی را که تبعات فراوانی چون بیماری، کاهش طول عمر، کاهش عمر مفید، تخریب بناهای تاریخی، بیماری و مرگ جانوران و گیاهان، افزایش هزینه های درمانی، اتلاف بودجه ملی، تغییر اقلیم و ... را به دنبال داشت، کاهش دهند. استفاده از وسایل ارتباطی و ارتباطات غیر حضوری مانند پست و تلفن یکی از دهها روشی است که مورد نظر قرار گرفت تا در کنار دیگر فوایدشان، با کاهش دادن ترددهای افراد در سطح شهر به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. 

خوشبختانه با توسعه علوم و فناوریها، بر تعداد روشهای ارتباطی افزوده شد و در حال حاضر علاوه بر روزنامه، رادیو، تلویزیون، پست و تلفن ثابت امکان استفاده از تلفن همراه، پیامک، پست الکترونیک یا رایانامه، پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی، شبکه های اجتماعی و تلویزیونهای ماهواره ای هم برای تبادل اطلاعات و ارتباط از راه دور وجود دارد و شاهد توسعه روز افزون آنها در جوامع شهری سراسر جهان هستیم.

با این حال هنوز برخی دیدگاههای سنتی حاضر به پذیرفتن این ابزارهای نوین ارتباطی نیستند و از آن جمله هنوز در کشور ما ارتباط الکترونیک و اینترنتی جایگاه مناسب خود را نیافته، با وجود برخی اقدامات، دولت الکترونیک محقق نشده است و از طریق ایجاد محدودیت در توسعه این ابزار و مانع تراشی های آگاهانه و عامدانه ای چون کند کردن اینترنت، سعی در کنترل کاربران و کاهش جذابیت و قابلیتهای شبکه اینترنت می شود.

اما روی دیگر سکه " اینترنت هراسی" و " اینترنت ستیزی" توسعه نیافتن این فناوری و عدم امکان استفاده بهینه از آن برای انجام امور روزمره زندگی همچون بانکداری الکترونیک، پژوهش الکترونیک، آموزش از راه دور، تله کنفرانس یا کنفرانسهای از راه دور، تله مدیسین یا پزشکی از راه دور، دورکاری، تجارت الکترونیک، نظر سنجی الکترونیک و ... است. در بحث آلودگی هوا نیز کندی اینترنت و قطع شدن گاه به گاه آن مردم را وادار به صرف نظر از انجام اینترنتی کارها کرده ایشان را برای انجام امور روزانه مثل کارهای بانکی، خرید، حضور فیزیکی در اداره یا شرکت محل کار، انجام مذاکرات شغلی، آموزش، تحقیقات و ... روانه خیابانهای شهر می کند. روانه شدن این جمعیت به خیابان همان و ترافیک سنگین و آلودگی هوا و بیماری و مرگ و میر همان.

بنابر این به نظر می رسد که اینکه اینترنت مانند هر ابزار و اختراع دیگری هم در راه درست و هم برای مقاصد خلاف قانون قابل کاربرد است، برای منع و حذف آن از صحنه زندگی کافی نبوده با تضعیف این شکل از ارتباطات، ضررهای بیشتری به جامعه وارد می شود. درست مانند آنکه بخواهیم استفاده از آتش ،چاقو یا نردبان را با این بهانه ها ممنوع کنیم که آتش باعث آتش سوزی و سوختگی می شود، چاقو به عنوان ابزار قتل آدمی قابل مصرف است و با نردبان می توان به دزدی از منازل مردم پرداخت!

تاریخ نگارش : سه شنبه 4 آذر 1393

عکس : مهر

مطالب مرتبط :

استفتایی از آیت الله صانعی درباره سرعت اینترنت

رابطه‎ آلودگی هوا با سرعت پایین اینترنت!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 4 آذر 1393برچسب:اینترنت,آلودگی هوا,اینترنت هراسی,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.